Egy hét a Kanári-szigeteken

Tenerife, La Laguna

 

Egy picike földrajz

A Kanári-szigetek az Ibériai-félszigettől DNY-ra, több, mint 1000 km-re, Afrika partjaitól pedig mindössze 115 km-re fekszik a Szaharával azonos földrajzi szélességen. Ezek az adatok is jól mutatják, hogy a közigazgatásilag Spanyolországhoz tartozó szigetcsoport geológiai értelemben bizony már Afrika. A szigeteknek kiegyenlített és nagyon kellemes klímája van a Golf-áramlatnak és a passzát szeleknek köszönhetően. A szigetcsoport vulkáni eredetű. Legmagasabb vulkánja a Teide, ami 3718 méteres magasságával Spanyolország legmagasabb csúcsa is egyben. Abszolút magassága az óceáni aljzattól mérve kb. 7500m.
A szigetcsoportnak páratlanul gazdag flórája és faunája van, annak ellenére is, hogy felszíni vízfolyásokkal szinte nem is rendelkezik.

Eljött a várva várt nap...

A Gibraltári-szorost jobbról, nagy ívben kerültük a Lauda Air egyik Boeing 737-esével. Egy éles bal kanyar után már "csak" kb. 80 perces repülés volt hátra Afrika partjaival szinte teljesen párhuzamosan, a Kanári-szigetekig.

A viszonylag gyorsan süllyedő repülőgép ablakán kinézve, előzetes ismereteim alapján, úgy tűnik, hogy jó helyen járunk...
Vulkán itt,
Vulkán ott,
Vulkán mindenhol...

Hétvégi "pihenés" az iskola előtt

Az Anaga hegység varázslatos nemzeti parkjában kb. 3 kilométeren belül ( a szintemelkedésekről inkább nem beszélnék:) élvezhettük a félsivatagi táj megkapó kopárságát, a mohákkal, páfrányokkal benőtt párás erdőségeket, és végül az óceán pusztuló, sziklás, igazán különleges partszakaszát. A színek a tikkasztó sárgától a buja zöldön keresztül a vulkáni feketéig változtak a természet által tökéletesen megkomponált átmenettel.

Első nap az iskolában.

A választott kurzusom címe: Enough theory, let's play. Fun games for developing the whole child. Az oktatás angol nyelven folyt, az "osztályba" járt még öt magyar, három lengyel, két román, egy cseh kolléganő, és egy lengyel kolléga. A "tanárnéni" egy belga hölgy volt, aki egy igazi világpolgár: öt nyelven beszél folyékonyan, kettőn "csak" jól. Élt már három kontinensen, és nem mellesleg egy nagyon jó humorérzékkel rendelkező, kedves, barátságos, nagyon segítőkész ember.
Érdekesség, hogy a magyar pedagógusokra jellemző életpályát pont ellentétes irányban járta be. Először dolgozott közgazdászként, majd a turizmusban, míg végül tanár lett. Itt Magyarországon ez pontosan fordítva szokott lenni. Hogy miért? Szerintem erre mindenki tudja a választ, de sejteni biztosan sejti...

Hogy mit is tanultunk....?

A kurzus az iskolában alkalmazott és alkalmazandó játékok fontosságára hívta fel a figyelmet. Sokkal jobban rávilágított arra (amit elvileg eddig is tudtunk), hogy játékokkal milyen komplexen tudjuk a gyermekek személyiségét fejleszteni. Nyilván szimplán csak játékokkal nem biztos, hogy lehet, de nagyon-nagyon fontos, hogy játékok nélkül sem! A tanulást természetesen ismerkedős játékokkal kezdtük, ami kellőképpen megalapozta a kurzus jó hangulatát. Utána sorba jöttek a relaxációs, a hallással kapcsolatos, auditív játékok, a kommunikációs képességeket fejlesztő játékok, a mozgásos, kinesztetikus játékok, amiknek testnevelőként külön örültem, hogy nyomatékosították a mozgás, és mozgásos játékok kiemelt fontosságát, és bizonyított, nagy fokú hatékonyságát a tanulási folyamat segítésében. Itt természetesen nem csak a testnevelés órákra gondolok.

Tanultunk még szociális kompetenciákat fejlesztő játékokról, önismereti játékokról, és természetesen nyelvi játékokról is, amelyek nagy részét természetesen nem csak nyelvórákon lehet alkalmazni. Biztos gondolja már valaki magában, hogy online játékokról nem is tanultunk.....így covid-idején? De igen, de a súlypont természetesen nem ezen volt, mert a gyerekek sajnos elég digitális szennyezéshez jutnak egyébként is. Persze az online oktatás során ilyen szempontból is kényszerpályára kerültünk. Nagyon fontos eleme volt a tanfolyamnak a folyamatos "workshop", vagyis tapasztalatcsere. Minden nagyobb blokk végén mindenki bemutatott egy általa alkalmazott módszert, játékot, és megbeszéltük a kollégákkal, hogy alkalmaznak-e hasonlót, ha igen, akkor milyen formában.

Kereszténység a Kanári-szigeteken.

A Kanári-szigetek nagyon régi és nagyon erős keresztény hagyományokkal rendelkezik. Tenerife pedig a szigetek legnagyobbjaként messze földön híres keresztény emlékeiről, ami számomra leginkább a különleges szépségű
templomaikban és kápolnáikban nyilvánult meg, amik egyszerre voltak nagyon különlegesek és egyben visszafogott szépségűek is. Nyoma sem volt a hivalkodásnak. Leginkább a letisztultság és az egyszerűség volt jellemző. Ezek az épületek döntően a helyben fellelhető természetes, 100%-ban vulkáni eredetű építőkövekből épült.

A teljesség igénye nélkül néhány felejthetetlen szépségű keresztény emlék Tenerife szigetéről:
A gyönyörű, két tornyú Santa Iglesia katedrális La Lagunában.
Az afuri pici, de annál különlegesebb hegyi kápolna.
A sziget legkorábban épült temploma a faragott mennyezetes Szeplőtelen Szűz Mária Templom, amihez később egy hétemeletes harangtornyot is építettek.
Természetesen nem hagyhatjuk ki Candelaria híres zarándokhelyét, a Bazilikát, a fekete Madonnával.

Egyéb különlegességek csak címszavakban:

Teide
Teide
Kaktusz
Kaktusz
Gyík
Gyík
Import szaharai homok
Import szaharai homok
Helyben termő banán
Helyben termő banán
Sárkányfa
Sárkányfa

És még sokan mások...

Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el